Соціальні та політичні процеси, що відбуваються в Україні і спрямовані на
утвердження демократичних засад розвитку держави , зумовлюють необхідність
відповідних заходів у галузі освіти, складовою якої є виховання. Школа є
державно - громадським загальноосвітнім закладом, який організовує свою
діяльність на ґрунті національної культури і національних традицій, а за
змістом і формами роботи відповідає національно-культурним потребам України, її
становленню і розвитку як суверенної держави.
Якісний результат виховного процесу залежить від стосунків між учителем
та учнем, які мають розвиватися на основі співробітництва і ділового
партнерства. Учитель і учень – рівноправні суб’єкти навчально - виховного
процесу.
Працюючи над реалізацією концепції виховної
роботи школи , педагогічний колектив організовує і проводить різноманітні
заходи, що забезпечують виховну роботу в усіх її напрямках. Зміст
його діяльності закладено в таких основних документах:
♦ Закон України "Про
освіту",
♦ Державна національна
програма "Освіта. Україна XXI сторіччя";
♦ "Концепція виховання
дітей та молоді у національній системі освіти",
♦ "Національна доктрина
розвитку освіти України у XXI столітті",
♦ відповідні
інструктивно-методичні документи Міністерства освіти
і науки України. Планування значною мірою визначають результати та
перспективність системи виховної роботи. Цілеспрямоване й чітке планування
допомагає вчителям
уникнути багатьох помилок і негативних
явищ серед
учнівської молоді. Обгрунтований план дає
змогу накреслити загальні перспективи та конкретні шляхи розв'язання
поставлених виховних завдань.
Система планування виховної роботи заступника директора
школи з виховної роботи .
У школі налагоджена робота з
обдарованими дітьми розроблені основні напрями та завдання роботи з
обдарованими, складений план виховної роботи для реалізації програми
,,Обдарована дитина”, в якому враховано, що поняття ,,обдарованість ” поєднує
природні, інтелектуальні, творчі, спортивні здібності, які сприяють глибокому
розумінню навколишнього світу, окремих напрямів науки і як результат – високий
рівень самореалізації кожного учня. Ведеться
картка обдарованої дитини, кожен класний керівник має інформацію про дітей
класу відносно здібностей всіх учнів в класі.
Адміністрація школи забезпечує участь дітей у Всеукраїнських, обласних
, районних та шкільних конкурсах, фестивалях , олімпіадах, засіданнях МАН.
Щорічно школа має переможців різноманітних конкурсів.
Виховна система нашої школи –
це складна психолого-соціопедагогічна сукупність, яка охоплює весь педагогічний
процес, інтегруючи навчальні заняття, позаурочне життя дітей, різноманітну
діяльність і спілкування за межами школи.
Саме школа тепер єдина структура зацікавлена у позитивному розвитку
особистості школяра . Ось чому викликає тривогу збільшення кількості дітей з
девінантною поведінкою. Корекційно-виховна робота об’єднує зусилля
адміністрації школи, класних керівників.
Усвідомлюючи важливість радикальних змін у всіх сферах життя у нашій
школі діє система профілактичної роботи по попередженню правопорушень серед
школярів, створена рада профілактики правопорушень.
Виховна робота нашої школи передбачає кінцеву мету – забезпечити
суспільство високо інтелектуальною, духовно багатою, толерантною елітою.
Шляхи досягнення мети вбачаємо в запровадженні сучасних моделей виховання
, у впровадженні і апробації інноваційних технологій виховання.
А головним знаряддям
суспільства у вихованні особистості є школа.
Мета виховної роботи школи:
формування конкуренто спроможної особистості
із постійною потребою до самореалізації та самовдосконалення, з гуманістичним
світосприйматтям і почуттям відповідальності за долю України, її народу.
Основні завдання:
• філософсько-світоглядна підготовка школярів,
допомога їм у визначенні сенсу життя в умовах соціально-економічних змін, нових
форм господарювання, у виробленні ціннісного ставлення до власного життя;
• формування в учнів основ наукового
світогляду, пізнавальної активності і культури розумової праці, вироблення
уміння самостійно здобувати знання, застосовувати їх у своїй практичній
діяльності;
• розвиток почуття любові до Батьківщини і
свого народу як основи духовного розвитку особистості, шанобливе ставлення до
історичних пам'яток;
• формування навичок самоврядування, соціальної
активності і соціальної відповідальності
суб'єкта громадянського суспільства у процесі практичної громадської діяльності
школярів;
• розвиток моральних почуттів і рис
особистості, формування в учнів розуміння норм загальнолюдської і народної
моралі;
• розвиток правосвідомості —формування правової
культури, вільне володіння державною мовою, засвоєння основ державного і
кримінального права, активна протидія випадкам порушення законів;
• підготовка випускників базової школи до
свідомого вибору професії;
• формування у шкільної молоді розуміння, що
людина — частина природи; залучення до
активної екологічної діяльності;
• формування основ естетичної культури,
розвиток художніх здібностей і почуттів особистості;
• фізичне вдосконалення, розвиток потреби у
здоровому способі життя; гармонійний розвиток духовного, фізичного та
психічного здоров'я;
• статеве виховання учнів, підготовка їх до
сімейного життя.
Шляхи реалізації:
• Структура виховної роботи.
• Система виховних заходів.
• Методичне
об'єднання класних керівників.
• Учнівське
самоврядування.
• Тематичні
місячники і тижні.
• Семінар
«Соціальний захист дітей».
• Рада
профілактики правопорушень.
• Клуб
батьківського спілкування.
Управління виховною
роботою школи здійснює заступник
директора з виховної роботи Гвоздик І. О.
Виховна робота в школі (як на уроках так
і в позаурочний час) здійснюється за такими напрямками :
ОСНОВНІ НАПРЯМИ ВИХОВАННЯ
Національно - виховна
діяльність проводиться за такими напрямами:
1. Національно-патріотичне
виховання.
Формування національної свідомості і відповідальності за долю України виховання любові до рідної землі, її
історії, відновлення і збереження історичної пам’яті культивування кращих рис
української ментальності (працелюбності, індивідуальної свободи, глибокого
зв’язку з природою та ін.) виховання бережливого ставлення до національного
багатства країни, мови, культури, традицій.
2. Інтелектуально-духовне виховання.
Розвиток пізнавального інтересу,
творчої активності, мислення виховання потреби самостійно здобувати знання та
готовності до застосування знань, умінь у практичній діяльності реалізовувати
особистісний життєвий вибір і професійну кар’єру на основі здібностей і знань,
умінь і навичок виховання здатності формувати та відстоювати власну позицію
формування особистісного світогляду як узагальненого світосприймання.
3. Громадянсько-правове
виховання.
Прищеплення поваги до прав і свобод людини та
громадянина виховання поваги до Конституції, Законів України, державних
символів України виховання громадянського обов’язку перед Україною,
суспільством. Формування політичної та правової культури особистості залучення учнів до участі у доброчинних акціях і розвитку волонтерського руху.
4. Морально-етичне
виховання.
Формування почуття власної
гідності, честі, свободи, рівності, працелюбності, самодисципліни формування
моральної культури особистості, засвоєння моральних норм, принципів, категорій,
ідеалів суспільства на рівні власних переконань становлення етики міжетнічних
відносин та культури міжнаціональних стосунків.
5. Екологічне
виховання.
Формування основ глобального екологічного мислення та екологічної
культури володіння знаннями та практичними вміннями раціонального
природокористуваннявиховання почуття відповідальності за природу як національне
багатство виховання готовності до активної екологічної та природоохоронної
діяльності.
6. Художньо-естетичне
виховання.
Розвиток естетичних потреб і почуттів, художніх здібностей і творчої
діяльності формування у молоді естетичних поглядів, смаків, які ґрунтуються на
українських народних традиціях та кращих надбаннях світової культури вироблення
умінь примножувати культурно-мистецьке надбання народу, відчувати і
відтворювати прекрасне у повсякденному житті.
7. Трудове виховання.
Формування особистості, яка свідомо та
творчо ставиться до праці формування почуття господаря та господарської
відповідальності розвиток умінь самостійно та ефективно працювати формування
готовності до праці в умовах ринкової економіки.
8. Фізичне
виховання та утвердження здорового способу життя.
Виховання відповідального ставлення до власного здоров’я, здорового
способу життя формування знань і навичок фізичної культури в житті людини
забезпечення повноцінного фізичного розвитку студентів фізичне, духовне та
психічне загартування формування потреби у безпечній поведінці, протидія та
запобігання негативним звичкам, профілактика захворювань створення умов для
активного відпочинку студентів.
ПРИНЦИПИ
ВИХОВАННЯ.
1. Принцип народності. Суть якого полягає в єдності національного і
загальнолюдського.
2. Принцип
природовідповідальності, який передбачає врахування багаторічної й цілісної
природи людини, вікових та індивідуальних особливостей студентів, їх
національних та релігійних особливостей.
3. Принцип гуманізації. Який полягає у
створенні умов для формування кращих якостей і здібностей молодої людини,
передбачає гуманізацію взаємин між викладачами і студентами, а також взаємоповагу
між особистісного спілкування.
4. Принцип демократизації суть якого
полягає у сприйнятті особистості студента, як основної суспільної цінності,
забезпечення його громадських прав та свобод.
5. Принцип коренізації, який полягає у
наповненні виховного процесу національним змістом, що передбачає формування
свідомого громадянина, а також тісний зв'язок з історичним минулим свого
народу, а також його традиціями.
6. Принцип поєднання педагогічного керівництва з ініціативою та самодіяльністю
студентства, розвиток навичок позитивного мислення.
7. Принцип безперервності і наступності,
який вимагає систему заходів, які би були спрямовані на формування свідомості
студента у певній послідовності.
8. Принцип професійної спрямованості виховання,
який орієнтований на майбутню професійну діяльність студентів.
9. Принцип диференціації та індивідуалізації
виховного процесу, який передбачає врахування рівнів фізичного, психічного,
соціального, духовного інтелектуального розвитку та розкриття творчої
індивідуальності студентів.
10. Принцип цілеспрямованості, який
зорієнтований на підпорядкування усіх виховних заходів загальній меті
формування висококваліфікованого спеціаліста.
11. Принцип єдності виховних впливів усіх учасників
виховного процесу, який реалізується у постійній взаємодії та
взаємообміні.
12. Принцип синергії, який обумовлює
націленість освітньо-виховної системи на саморозвиток особистості шляхом
поєднання виховання із самовихованням, на їх безперервність і відкритість до
змін.
МЕТОДИ ВИХОВНОЇ РОБОТИ
Як цілісний процес формування
особистості, виховання здійснюється за допомогою різноманітних методів, як
загальних, які використовуються в ycix напрямках виховання, так i часткових,
застосування яких практикується переважно в одному із напрямків - правовому,
економічному, естетичному тощо.
--- Метод формування свідомості (бесіда,
лекція, диспут);
--- Методи формування суспільної поведінки
(педагогічна вимога, громадська думка, доручення):
--- Методи
стимулювання діяльності й
поведінки (змагання, заохочення,
покарання);
--- Методи
контролю й аналізу
ефективносіті виховання (педагогічне спостереження, бесіда,
опитування, аналіз результатів діяльності).
ФОРМИ ВИХОВНОЇ РОБОТИ
1. Латентне,
непряме виховання в
пpoцеci навчання (лекції, семінарські, практичні заняття
тощо) сприяє вихованню національної
самосвідомості, формуванню професійних якостей, вихованню
професійної культури, виховання
політичної, естетичної та екологічної культури, виховання позитивних якостей i
рис.
2. Позакласна
виховна робота спрямована на подальший розвиток творчих здібностей, формування
якостей необхідних майбутньому учню.
Форми її організації можуть
бути наступними:
1. Форми масової виховної роботи,
які передбачають широку участь учнів у святкуванні державних національних та
релігійних свят, а також заходів пов'язаних з існуванням та діяльністю школи (творчо-звітних
вечорів, олімпіад, фестивалів).
2. Гpynoвi
форми виховної роботи. Найпоширенішими серед них є круглі столи, диспути,
клуби, гуртки за інтересами, акції милосердя, екскурсії, походи. Гpynoвi форми
передбачають також роботу із учнівським активом класу, сприяють вихованню
організаторських здібностей учнів.
3. Індивідуальна виховна робота зумовлена індивідуальними особливостями учнів. Здійснюється
вона у двох напрямках корекція відхилень
у свідомості i поведінці окремих учнів, спонукання учнів до
раціонального використання вільного часу з метою всебічного розвитку свoєї
особистості, заняття фізкультурою, художньою творчістю.
4. Самовиховання
особистості. Форма, яка
базується на свідомо рефлексивній потребі у самовдосконаленні
та саморозвитку.
У школі діють дитячі об'єднання :
• Сузір'я» ( 1-4 кл.) та шкільна парламентська
республіка «Веселка»
(5- 11 кл.), яка діє за кольорами Веселки.
|